Misslyckad kortdragning
Har du fått ett sms om att kortbetalningen för Faluappen misslyckats? Här nedanför hittar du mer information hur du kan lösa det.
Några vanliga anledningar till att dragningen ej kan genomföras:
- Betalkortet är spärrat för internetköp. Kortet behöver då öppnas för att dragning ska kunna göras, vilket du gör via din bank. Kortet måste dessutom vara öppet för internetköp, även för utlandet om det alternativet finns, endast Sverige räcker inte.
- Kortets giltighetstid har gått ut och då behöver du lägga till ett nytt betalkort i Faluappen.
- Det saknas täckning på kortet vid tillfället då dragningen försökte göras.
Alla parkeringsbetalningar samlas och dras från kortet en gång per månad, därför kan det ha saknats täckning den dagen dragningen gjordes. - En säkerhetskontroll (Verified by Visa eller Mastercard Secure Code) saknas och din bank har därför stoppat betalningen.
Bland våra vanliga frågor kan du hitta instruktioner för hur du genomför säkerhetskontrollen manuellt.
Om du redan har åtgärdat något av ovanstående så får du:
- Vänta på att systemet gör en ny dragning (inom 3-4 arbetsdagar).
- Gå in och göra en manuell kortdragning i appen, se instruktioner nedan.
(En avgift om 2 kr tillkommer vid manuell kortdragning.)
Så här gör du själv kortdragningen i Faluappen:
1. Öppna Faluappen och logga in vid behov.
2. Tryck på ”Biljetter”, den andra ikonen från vänster i menyn längst ner.
3. Tryck på ”Kvitton” högst upp till höger. Här syns även misslyckade betalningar.
4. Tryck på den kortdragning som ej kunnat genomföras.
5. Fyll i uppgifterna och genomför betalningen.
För snabbare hjälp
Vid kontakt om misslyckad kortdragning, ange:
- Ett reg.nr. du har köpt biljett till i Faluappen.
- Mobilnumret du har loggat in med.