Faluappen ny mobilapp Falun

Säkrare kortbetalningar med nytt EU-direktiv

Från och med den 14 september 2019 börjar nya regler för kortbetalningar inom EU att gälla. Dessa nya regler innebär, i praktiken, att det inte längre kommer vara möjligt att genomföra en kortbetalning online med endast dina kortuppgifter.

Den nya regeln kallas för PSD2 (Payment Services Directive 2) och kräver starkare kundautentisering (Strong Custumer Authentication) – helt enkelt mer bevis för att ett kortköp görs av kortets ägare. Faluappen och vår betaltjänst Stripe stödjer så klart PSD2 och kravet på starkare kundautenticering.

Vad måste du som kund göra?

Normalt behövs bara en verifiering vid din nästa kortdragning – om ditt betalkort är aktivt för 3D Secure.

3D Secure är en säkerhetsfunktion vid online-betalning med Visa eller MasterCard. I 3D Secure version 2 från 2019 görs kontrollen mellan din bank som utfärdat kortet och Faluappens betaltjänst Stripe. Om kontrollen bedöms som misstänkt kommer du behöva verifiera kortdragningen med den säkerhetskontroll som är vald i din bank – kan vara Mobilt Bank ID eller bankdosa, kod eller liknande. Faluppen har ingen insyn i kontrollen eller i dina kortuppgifter – dessa lagras krypterat av vår betaltjänst Stripe.

3D Secure kallas även Verified by Visa och MasterCard SecureCode.
Är du osäker om ditt bankkort är aktivt för 3D Secure så kontaktar du din bank.

Om kortdragningen nekas

Om banken nekar köpet som Faluappen gör en gång per månad, kan det bero på att 3D Secure inte är aktivt, att kortet har gått ut, att saldot på kontot är för lågt eller att kontot är spärrat för internet-köp. Åtgärda hindret på din bank och försök därefter göra en manuell dragning i Faluappen under knappen Kvitton. Eller ersätt kortuppgifterna i Faluappen i de fall det gamla kortet inte accepteras.

Extra verifiering

Du som kund kan behöva verifiera dig en extra gång om beloppet är lite högre, normalt €100 – detta är inget som Faluappen påverkar utan är något som bankerna och det nya EU-direktivet bestämmer.

Vad är stark kundautentisering (Strong Customer Authentication, SCA)?

SCA enligt EU-direktivet betyder att kunden måste identifiera sig med hjälp av minst två av tre saker nedan:

Kunskap
Något som endast konsumenten vet, till exempel ett lösenord eller en pin-kod.

Innehav
Något som konsumenten äger, till exempel en telefon eller ett kort.

Unik egenskap
Något kunden är, till exempel fingeravtryck eller ansiktsform.

Ett exempel på en sådan autentisering är 3D Secure som bland annat nyttjar signering med Mobilt Bank-ID, där det krävs en signaturkod eller alternativt genom fingeravtryck eller ansiktsigenkänning som är knuten till kunden. Dessa nya regler innebär i praktiken att det inte kommer vara möjligt att genomföra en kortbetalning online med endast kortuppgifter.

Kontakta info@faluappen.se om din bank menar att hindret finns i de uppgifter som du registrerat hos Faluappen.

Vi hoppas att användningen av Faluappen ska bli så smidig som möjligt även med den ökade säkerheten!

Kontakt vid kortproblem

Kontakta din bank i första hand om ditt kort nekas.

Om alla uppgifter på kortet är korrekta, saldot är tillräckligt, kortet är upplåst för internetköp etc. och Faluappen fortfarande inte kan genomföra dragningen ber vi dig kontakta info@faluappen.se