Parkerade bilar längs med lummig gågata i centrala Falun

96% nöjda användare

Vi har just nu en pågående reklamkampanj där vi skriver att Faluappen har 96% nöjda användare. Källan till detta är en marknadsundersökning som genomfördes under hösten 2024 och som vi tidigare berättat om på falup.se.
– Det är fjärde gången vi genomför marknadsundersökningen ”Vem parkerar i Falun och varför?” och det är spännande att följa utvecklingen då det är samma frågor som upprepas varje gång, säger Patricia Wallin-Granhagen, VD Falu P.

En av frågorna i denna undersökning, där drygt 1 000 Falubor med körkort deltog, var hur nöjd eller missnöjd man är med Faluappen. På den frågan svarade alltså hela 96% att de var nöjda eller mycket nöjda. Vi är stolta över detta eftersom det är vår egen lokalproducerade app, Falubons egen P-app.

40% har minskat till 19%
En annan intressant betygsfråga som var ”Hur nöjd eller missnöjd är du med parkeringssituationen i Falun?” ställdes 2017 och då var 40% av respondenterna missnöjda. Samma fråga har i årets undersökning sjunkit till 19%, en utveckling vi är stolta över och som vi gärna arbetar vidare för att bibehålla i framtiden.

För att jämföra förändringen i ännu en sak från 2017 till dags dato kan vi ta upp vilket betalningsmedel Faluborna föredrar. År 2017 var betalkort klart störst med 51%. 2024 har det istället skiftat till att parkeringsappar är populärast och det hos hela 78%.

Vi tar med oss slutsatser och lärdomar från marknadsundersökningen i vårt dagliga arbete, ett ständigt pågående arbete som vi gör för att ordna parkeringssituationen i Falun så bra som det bara går under givna förutsättningar.